« Back to Glossary Index
Elementele de care poate dispune un manager cu un bun simt al afacerilor si pe care le poate utiliza in cresterea valorii intreprinderii sunt: capitalul, talentul, serviciile suport si informatiile.
- Capitalul este intr-o mai mare masura folositor decat a fost vreodata pentru firmele de oice marime. Intr-o era a capitalului de investitii, a titlurilor profitabile si a fluxurilor de capital global, unde banii, resursele sunt in continua cautare de oportunitati de investire, accesul la fondurile necesare nu mai este limitat ca inainte, doar pentru firmele mari care erau considerate stabile datorita marimii lor. Disponibilitatile de capital pentru investitii au crescut, fondurile fiind insa destinate firmelor unde exista o calitate superioara a managementului, indiferent de marimea acestora .
- Talentul “de prim rang”, innascut , este mai flexibil deasemenea. Se cauta manageri competenti, dar si cu inalta calificare, or multi dintre acesti oameni lucreaza in organizatii sau institute de cercetare. Oricum, talentul a “inundat” si firmele mici si cele specializate pe servicii, ca bancile de investitii si firmele de consultanta.
- Serviciile suport in zilele noastre sunt mai usor disponibile. In multe domenii – de exemplu transportul si distributia – dezvoltarea industriilor puternic concentrate pe servicii la scara nationala contribuie la o sustinere eficienta si la accesul pe piata al majoritatii competitorilor, indiferent de marimea acestora. Mai mult chiar, furnizorii terti sunt mult mai receptivi si mai eficienti decat cei din interiorul firmei in privinta aprovizionarii cu materii prime, materiale, componente ale procesului de productie, asamblare, distributie sau vanzare. De acum inainte nu mai este necesara existenta unei companii imense pentru a avea acces la capacitati de inalta calitate. Ceea ce marile companii fac in cadrul activitatii lor inerne, pot face si cele mai mici ca marime prin contracte cu terti.
- Informatiile – Informatia este mult mai usor disponibila. Marile firme detineau superioritate asupra celor mici in strangerea informatiilor de pe piata. Lucrurile s-au schimbat. Industria serviciilor de informatii s-a dezvoltat rapid. Informatia este disponibila oricarei firme subscrise pietei, indiferent de marime. Numarul de baze de date disponibile pe piata a crescut datorita scaderii costurilor computerelor si a procedeelor magnetice de inmagazinare a informatiei. Avantajele competitive nu mai constau in aflarea si pastrarea informatiei, ci in folosirea ei cu eficienta in luarea deciziilor.