« Back to Glossary Index
- reprezintă totalitatea persoanelor fizice și juridice care se află în raporturi juridice cu un comerciant. Din punct de vedere contabil se exprimă sub forma unei cifre.
- Factorii care influențează clientela se grupează în două categorii:
- factori interni care fac parte din fondul de comerț:
- obiectivi (de exemplu: calitatea imobilizărilor productive, calitatea produselor)
- subiectivi (legați de regulă de personalul întreprinderii, de exemplu: fidelitatea, calitatea prestației efectuate, dinamismul etc.)
- factori externi care influențează clientela și supravaloarea firmei, ca de exemplu elementele legate de concurență, piața deținută, posibilitatea obținerii creditelor etc.
- Drepturile comerciantului asupra clientelei – Comerciantul nu are un drept subiectiv asupra clientelei, dar, cu toate acestea, clientela este evaluată în momentul transmiterii de către comerciant a fondului de comerț; deci comerciantul consideră că are o clientelă proprie. Există o situație specială, în cazul magazinelor colective: clientela aparține în egală măsură tuturor celor care-și exploatează comerțul în magazinul respectiv. Ceea ce se evaluează în acest caz este vadul comercial care a absorbit clientela, confundându-se cu aceasta.
- Dependența juridică și materială a clientelei – apare atunci când comerțul este exploatat în cadrul altei întreprinderi (cazul magazinelor amplasate în gări, stații PECO etc.).
- dupa anumite conceptii clientela si vadul comercial sunt elemente distincte, aflate in corelatie, clientela fiind o consecinta a vadului comercial, reprezentand o manifestare a potentialitatii vadului.
- dupa altele, clientela inglobeaza doua laturi :
– factorul personal, anume grupul uman fidel marfurilor si
– factorul obiectiv – vadul comercial – ce priveste popularizarea publicului prin elemente de amplasament, atractivitatea produselor, utilitatea acestora