« Back to Glossary Index
- auditorul semnalează conducerii intreprinderii-client observațiile pe care acesta le are asupra controlului intern, oral sau în scris. Dacă descoperă lacune grave, el apreciază dacă refuză certificarea sau o face cu rezerve. El poate sugera ameliorarea sistemului existent.
- comunicarea observațiilor poate fi făcută printr-un “Raport asupra controlului intern”, al cărui conținut trebuie să respecte următoarele principii:
- prezentarea unei scurte sinteze asupra a ceea ce este esențial pentru a folosi conducerii societății;
- prezentarea detaliată a problemelor pe servicii sau subunități ale societății pentru a putea fi ușor difuzate;
- analiza fiecărei probleme în mod logic, de o manieră constructivă, pentru a permite societății să utilizeze raportul ca un instrument de ameliorare a procedurilor în patru părți: introducere și sinteză, sumar, detalii și anexe.
- Nota de introducere și sinteză poate cuprinde:
- o amintire rapidă a misiunii, a locului și rolului activității de apreciere a controlului intern, condițiile de executare și metodele utilizate;
- concluziile raportului (cu eventuale trimiteri la părțile din raport care detaliază problema);
- data și semnătura.
- Nota de introducere și sinteză are ca scop să permită destinatarilor principali (conducerea societății) să aibă rapid cunoștință de concluziile esențiale.
- Sumarul raportului poate figura imediat după nota de introducere și sinteză și poate fi prezentat în diferite feluri: recapitularea diferitelor titluri și puncte care vor fi reluate în partea de “Detalii”, reluarea rapidă a tuturor slăbiciunilor constatate. Detaliile raportului corespund la ceea ce a fost anunțat în Sumar; structurarea detaliilor se face urmărindu-se anumite principii:
- prezentarea punctelor în ordinea importanței;
- recapitularea punctelor pe secțiuni, funcții sau grupă de conturi;
- o parte poate fi avută în vedere pentru sfaturi mai puțin importante;
- o parte separată poate fi destinată punctelor care pot avea o incidență asupra certificării (însă atenție ca această parte să nu infirme opinia emisă asupra situațiilor financiare în raportul general);
- sfaturile date în cursul exercițiului precedent pot fi reluate aici dacă acestora nu li s-a dat curs.
- Fiecare din punctele prezentate trebuie să conțină informațiile următoare:
- descrierea punctelor slabe constatate;
- consecințe și incidențe asupra situațiilor financiare;
- sfaturi și măsuri care permit ameliorarea situației.